YHT HATTI 29 EKİM'DE AÇILACAK ?

RAYTÜRK isimli internet sitesi Ulaştırma Bakanlığı'nın "Ankara-İstanbul hızlı tren hattı 29 Ekim'de açılacak" ifadesinin gerçeği yansıtmadığını iddia etti.

Konuya ilişkin sitede yayınlanan haberde şu ifadeler yer aldı:

Ulaştırma Bakanlığı'nın "Ankara-İstanbul hızlı tren hattı 29 Ekim'de açılacak" ifadesi gerçeği yansıtmıyor. Çünkü hızlı tren hattının İnönü (Eskişehir)-Pendik (İstanbul) arası çalışmaları paralel olarak sürmekte olup Alifuatpaşa-Doğançay-Arifiye-Sapanca arasında henüz bir çivi bile çakılmamıştır. Alifuatpaşa-Doğançay-Arifiye-Sapanca arasındaki bölümde bulunan geçici konvansiyonel hattan yararlanılacağı göz önünde bulundurulursa açılış için engel teşkil etmeyebilir ancak Pendik-Haydarpaşa arasında herhangi bir çalışmanın henüz yapılmaması hızlı tren işletmesinin başlangıçta Ankara-Pendik şeklinde yapılacağı, biten kısımların daha sonra devreye alınarak Ankara-Haydarpaşa ve Ankara-Halkalı işletmelerinin sırayla gündeme gelmesi beklenebilir. Bu olasılıklar hayata geçse bile 29 Ekim 2013 tarihine Ankara-Pendik işletmesinin gerçekleşmesi de mümkün görünmemektedir. Çünkü projenin en önemli etaplarından olan Köseköy-Gebze arasındaki 56 km'lik bölümün sözleşmesindeki bitiş tarihi Mayıs 2014'tür. (Bu bilgi hızlı tren şantiyelerindeki bilgilendirme tabelalarından da görülebilir). Çalışmaların geldiği son durum göz önünde bulundurulduğunda, 29 Ekim'e kalan 9 ayda bu bölümün bitirilemeyeceği açıktır. Asıl hedefin Mayıs 2014 olduğu görülse bile kısmi açılış için bu da yeterli olmamaktadır. Çünkü hattın yapımı bittikten sonra test aşaması olacağı için genelde 6 ay ile 1 yıl arasında değişen süreler söz konusu olabilmektedir. Köseköy-Gebze arasındaki hat rutin bir hat yenileme kategorisinde olup saatte 250 km hız yapabilmek için gerekli teknik şartları karşılamadığından dolayı test sürüşlerinin YHT standardında olmayacağı görülmektedir. Bu da test süreçlerini kısaltacaktır. Zaten hızlı tren projesinin bu etabına "AB standartlarında UIC onaylı yüksek hızlı tren sertifikası" verilmesi mümkün değildir. Dolayısıyla Mayıs 2014'te bitecek işlerden sonra test aşamasının 2014 yılı sonuna kadar bitirilmesi söz konusu olabilir. Gebze-Pendik arası daha kısa mesafe olduğundan dolayı bu bölümde işler 2013 sonunda bitirilebilir ama bu bitiş, Köseköy-Gebze arası bu tarihte bitmeyeceğinden dolayı hatlar arasında kopukluk olacak ve açılış için yeterli olmayacaktır.

Özetle; hızlı tren hattının Ankara-Arifiye-Köseköy işletmesi bile 29 Ekim'de mümkün olmayacaktır. Belki bu tarihte, Pamukova-Köseköy arasında mevcut konvansiyonel hat kullanılarak Ankara-Köseköy şeklinde sembolik bir test sürüşü yapılabilir. Şartlar daha da zorlanarak Köseköy-Pendik arasında tek hat üzerinden sembolik bir test sürüşü de düşünülebilir. Hızlı tren hattının tam anlamıyla hizmete girmesi için en erken tarih ise 2015 yılının ilk ayları olabilir.  Sonuç olarak Ankara'dan kalkan bir hızlı tren, belki sembolik olarak 29 Ekim'de Pendik'e kadar bir şekilde gelebilir. Marmaray kapsamında yenilenecek olan Pendik-Haydarpaşa arası Mayıs 2013'te kapatılıp 2014 sonuna kadar tüm işler bitirilirse Ankara-Haydarpaşa hızlı tren işletmesi de 2015'te mümkün olabilecektir. Haziran 2015'te genel seçimlerin yapılacağı ayrıntısını da eklemek gerekmektedir.

Tüm bu sonuçlardan sonra hızlı tren hattının rotası Köseköy'den 3.Köprü'ye de yönlendirilecektir. 3. Köprü altyapı inşaatı ile devam edecek olan süreçlerin tamamlanması ile 2023 hedeflerinde Ankara-3.Köprü-İstanbul hızlı tren işletmesi düşünülebilir. İşte asıl o zaman Ankara-İstanbul hızlı tren projesi, tüp geçidin dar boğazına takılmadan ve diğer konvansiyonel trenlerle hatları paslaşmadan, tam randımanlı olarak çalışacak denilebilir"