SEL VE HIZLI TREN GÜZERGAHI

Şehir Plancıları Odası Sakarya Temsilcisi Oya Arapoğlu, geçtiğimiz hafta yaşanan aşırı yağmur sonrası meydana gelen su taşmalarına dikkat çekti.

Arapoğlu, "Bu bizlere kamu yatırımlarının doğru ve yerinde yapılması gerektiğini bir kez daha ortaya koymuştur" dedi.

Henüz proje aşamasında olan hızlı tren güzergahının Sapanca geçişinin bir kez daha incelenmesi gerektiğini savunan Arapoğlu, yayımladığı basın açıklamasında şu ifadelere yer verdi:

"Sapanca Gölü'nün önemli içme suyu kaynağı olması yanında, Gölü besleyen birçok yer üstü ve yer altı su kaynaklarına sahiptir. Ayrıca yer altı su seviyesi 1.5-2m. olup zemine çok yakındır. Bu nedenle yapılan her binada su basman yüksekliği bırakılır. Sapanca'da Hızlı Tren yolu zemin kotundan gideceğinden Keçi Deresi ve Sarp Deresi gibi doğal elemanlarla kesiştiği gibi TEM otoyolu dahil bir çok önemli yolu kesmektedir. Hızlı tren yolunun her iki tarafı koruyucu elemanlarla kapatılacağından Sapanca Rüstempaşa Mahallesi jandarma alt geçidin oradan başlayıp Kuruçeşme mevkiine kadar 3 km. boyunca sınırlayıcı, bölgeyi ayırıcı bir hat oluşacaktır. Kestiği önemli yolların devamlılığını sağlayabilmek için 5 ayrı noktada 400m. Uzunluğunda ve 10 m yüksekliğinde üst geçitler yapılacaktır. Bu durum Sapanca'da görsel ve estetik kirliliğe neden olacak, araç ve yaya ulaşımını olumsuz etkileyecektir. Hızlı Tren güzergahının Sapanca'ya vereceği zararların yanı sıra, yanlış yer seçimi ve yanlış güzergah belirlenmesiyle ileride olası bir deprem veya sel afetinde, "Hızlı Tren Yolu"nun kendisinin de zarar göreceği açıktır. Şöyle ki; Zemin kotundan gideceği belirtilen Hızlı Tren Projesinin kot bilgilerinin olduğu projeye Sapanca Belediyesi dahil henüz hiç bir kurumda ulaşılamadı. Hızlı Tren Yolu Keçi Deresi'ni 2x3m. beton künk borularla kapatarak üzerinden geçtikten sonra, TEM otoyolunun altından zemin kotunun altına inerek geçmekte ve buradan Sarp Dere yatağından tünele girmektedir. Oysaki yaşadığımız yoğun yağmur yağışlarında meydana gelen dere taşmalarının çoğu bu şekilde dere üzerine inşa edilen menfez, köprü, üst geçit gibi sanat elemanlarının yeterli yükseklikte yapılmamasından, dere yataklarının yer değiştirmesinden yada kapatılmasından kaynaklanmaktadır. Teknik olarak incelediğimizde Keçi Deresi üzerinden geçerken en az 1m. yükseklikten gitmesi gereken Hızlı Tren Yolu 300m. ilerdeki TEM otoyolunun altından nasıl geçecektir? Hızlı tren yolunun TEM otoyolunun altından geçmesi için 10m. yükseklik gereklidir. Bu durumda birinci seçenek olarak Keçi Deresinden 1m. yükselerek giden güzergah aynı kot yüksekliğinden gidecekse TEM otoyolunun yükselmesi gerekecektir. İkinci seçenek olarak Hızlı Tren Yolu TEM otoyolunun altından giderken zemin eksi kotuna inecektir. Bu bölgede yeraltı su seviyesi 1.5-2m. civarındadır. En az 4-5m. eksi kota inmesi gereken Hızlı tren Güzergahı bu alandan nasıl geçecektir? Geçtiğimiz hafta İstanbul'daki selde metro ve demiryolu hatlarının sular altında kalması, olası bir yoğun yağışta Hızlı Tren Yolunun Sapanca'da da akıbeti olacaktır. Bunun en iyi göstergesi de eylül 2015 tarihinde yaşadığımız yoğun yağmur sonucu Hızlı Tren Güzergahının geçtiği bölgelerin aldığı durumdur. Bu alanlar hem Keçi Deresinin hem de DSİ tarafından ıslah edilen Sarp Deresi'nin taşması ve dağların betonlaşması sonucu yüzey sularının bu alanda toplanması bu bölgeyi adeta Su Toplama Alanı haline gelmiştir. Yağışın ertesi günü çekilen fotoğraflar bunun en büyük delilidir.

Hızlı Tren Yolunun zemin kotunun altına inmesi durumunda Sapanca'nın önemli bir kesiminin kullandığı kanalizasyon hattı Demir yolunun 2-3m. üstünde kalmaktadır. Kanalizasyon hatlarının Hızlı tren yolu altına alınması durumunda göl seviyesi kurtarmayacak ve başka sorunlar oluşacaktır. Amacı sadece İstanbul-Ankara arasındaki seyahati en kısa sürede aşmak olan hızlı tren yolunun Sapanca'nın sahip olduğu yer altı ve yer üstü doğal özellikler, sel, deprem vb. Afet durumları göz önünde bulundurularak ilgili kurumlarla eşgüdüm ve istişare yapılarak, katılımcı bir politika ile güzergah tespitinin yeniden ele alınması gereklidir. Kamu yatırımlarında tanık olduğumuz 3.otoyol güzergahında ve Karasu demiryolu güzergahında yaşananlar gibi kamulaştırma işleminden sonra, uygulama aşamasında geriye dönüşler yaşanmaması, telafisi mümkün olmayan sonuçlar ve mağduriyetler oluşmaması için kamu yararı ilkesinin doğru ve yerinde kullanılması amacıyla; Hızlı tren güzergahının bilimsel ve teknik veriler altında yeniden değerlendirilmesi gereklidir."